BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 20 September 2011

MASA ITU EMAS


Anda semestinya selalu mendengar pepatah "masa itu emas"kan? Tetapi anda harus tahu, masa itu bukan seperti emas yg sudah dibentuk atau diukir tetapi ianya adalah seperti timbunan emas yang berada di dalam diri anda. Bagaimana cara untuk anda mendapatkan "emas" tersebut? Jawapannya, anda seharusnya menggunakan masa yang ada dengan sebaik-baiknya tanpa berlakunya pembaziran waktu. Pengurusan masa yang sesuai akan dapat meningkatkan keberkesanan pembelajaran, cekap di dalam pengurusan peribadi dan meningkatkan motivasi di dalam diri. Masa sentiasa bergerak dan berlalu. Ia tidak pernah rehat dan berhenti. Masa tidak pernah kenal cuti ataupun penat, yang rehat, cuti dan penat hanyalah manusia kerana manusia tidak seperti masa. Oleh itu, beringatlah, setiapkali anda leka dan lali, masa seringkali "memerhatikan" anda kerana ia tidak pernah lali. Berhati-hatilah agar anda tidak "dikalahkan" oleh masa.

"Demi masa. Sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian . Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan orang yang berpesan dengan kebenaran dan berpesan dengan kesabaran".
-------(----(@

Terdapat pelbagai cara yang boleh dilakukan untuk menguruskan masa dengan hanya mempunyai pengetahuan, kemahiran dan teknik pengurusan masa yang betul untuk menggunakan masa secara cekap dan berkesan. Beberapa kaedah yang ditunjukkan di bawah ini akan dapat membantu seseorang individu yang bergelar pelar untuk mempunyai suatu sistem dan disiplin diri yang sistematik.

1. Menganalisis aktiviti dan masa seharian.
Jumlah masa yang diperuntukkan oleh setiap individu di dunia ini adalah tiada beza antara satu sama lain. Semua individu mempunyai masa yang sama iaitu 24 jam. Namun seringkali kita mendengar rungutan daripada sesetengah pihak yang menyatakan bahawa masa yang diberikan kepada kita adalah kurang mencukupi atau terlebih cukup. Sebenarnya, sekiranya kita bijak merancang masa dengan akitiviti yang dilakukan, kita tidak mungkin akan mengalami masalah masa. Oleh itu, kita boleh "refresh" kembali diri kita dengan menganalisis masa harian. Dengan ini, kita boleh merancang sesuatu aktiviti dengan lebih baik.

2. Menetapkan Keutamaan Aktiviti

Kebanyakkan daripada kita seringkali mengalami tekanan dalam menentukan keutamaan aktiviti dan pembahagian masa. Ini kerana, individu tersebut merasakan bahawa terdapat banyak perkara yang ingin dilakukan dan terlalu sedikit masa yang ada. Oleh itu, pada pandangan anda, apakan cara yang sesuai yang boleh digunakan untuk menangani masalah ini...?
Cuba anda fikirkan..... hurmmm... pertama, anda perlu tahu perkara apa yang perlu disegerakan dan perkara mana yang boleh dilengahkan. Kemudian, anda jalankan perkara atau aktiviti yang perlu disegerakan dengan segera kemudian lakukan aktiviti yang boleh dilengahkan. Mudah saja kan....??

3. Membina Jadual Pengurusan Masa dan Belajar.
Jadual pengurusan masa dan belajar yang baik akan menjamin keserasian dalam mengamalkannya. Kita perlu menyoal keperluan kita dahulu sama ada kita perlu atau tidak kepada sistem dan jadual pengurusan masa. Ianya perlu dilakukan dengan teliti, bersungguh-sungguh dan berdisiplin untuk mengamalkannya. Pelajar juga harus melakukan pengorbanan terhadap aktiviti-aktiviti yang tidak penting bagi mengutamakan akademik yang cemerlang.

4. Masa, Tempat dan Kaedah Belajar Bersesuaian.
Lain padang, lain belalang. Begitu juga juga dengan manusia. Lain orang, lain ragam. Dalam melakukan pembacaan, setiap individu mempunyai corak belajar yang berbeza. Terdapat pelajar yang suka belajar di sekolah, ada juga yang suka belajar di rumah, ada juga yang suka duduk bersendirian untuk melakukan kerja-kerja sekolah di bawah pokok selepas waktu sekolah dan sebagainya. Anda pula bagaimana..? Ini seringkali disebut sebagai " masa serasi" dan "tempat serasi". Namun begitu, pelajar tidak boleh terperangkap dengan perkara ini. Ini kerana, pelajar yang bermotivasi dan cemerlang tidak boleh bergantung kepada mana-mana waktu dan tempat serasi untuk belajar, sebaliknya mereka belajar pada setiap waktu, tempat dan keadaan jika ingin berjaya dan cemerlang. Anda ingin menjadi pelajar cemerlang...??? Cubalah cara ini...


@)-)----- SELAMAT MENCUBA.... -----(-(@



0 comments: